- Gentag det dit barn siger på en korrekt måde og som et naturligt svar, uden at rette på dit barn.
- Sæt ord på handlinger i daglige aktiviteter. Lad f.eks. dit barn deltage i madlavningen og fortæl, hvad du laver. Du ved, hvad tingene hedder, fortæl det til dit barn. Børn har brug for mange gentagelser.
- Syng sange gerne med bevægelser til.
- Leg med sproget og lav rim og vrøvleord.
- Læs for dit barn så ofte som muligt. Snak med barnet om bogens indhold og billeder.
- Lav lyttelege og gør på denne måde barnet opmærksom på lyd. Brug et alsidigt sprog sammen med barnet. Sig f.eks. ikke kun fugl, men benævn fuglene som duer, solsorte osv.
Dit barn kan have tale-/sprogvanskelighederne inden for et eller flere af følgende områder:
- Ords betydning (semantik)
- Sprogforståelse og sprogbrug. Brug af sproget i social interaktion. Dit barn skal lære at aflæse og tilpasse sproget til den aktuelle situation og person
- Artikulation - herunder:
- Lukket snøvl: Dit barn vil lyde meget forkølet. Det høres især ved at lyde som m og n, hvor lyden ikke kommer ud gennem næsen som forventet.
- Åbent snøvl: Der vil i dit barns tale være meget næsepust.
- Læsp: En udtaleforstyrrelse af s-lyden og i nogle tilfælde af t-lyden. Der er forskellige former for læsp, alt efter hvor lyden dannes.
- Sætningsdannelse og ordbøjning
- Ordfinding (dit barn kender godt ordet, men kan måske ikke hente det frem, når det skal bruges i en samtale)
- Sproglig hukommelse
- Udtale (fonologi)
Typiske udtalefejl hos børn er, at lydene /k/ og /g/ bliver erstattet med /t/ og /d/. Dit barn udtaler måske ordet kat som tat eller gul som dul. Vi ser også tit, at børn udelader /s/ i ord som smør, spand, og snegl. Dette er helt almindeligt.
I sjældnere tilfælde kan udtalevanskelighederne gøre dit barn svært at forstå, og der kan være behov for ekstra hjælp. Er du i tvivl, kan du kontakte en tale-hørelærer. Vi anbefaler, at det gøres i samarbejde med dit barns dagtilbud/skole.